Rosmalen, 30-3-2022. Gisteren hebben Ans en ik onze eerste ervaringen op kunnen doen als het gaat over het werken met de MIP kaartjes en MIP (knip)bladen door slimme kleuters die nog niet kunnen lezen. We waren daarvoor uitgenodigd door één van onze "MIP supporters", een psychologische praktijk voor hoogbegaafde kinderen hier in de buurt.
We waren natuurlijk reuze benieuwd: zou het werken of niet?! Elk van ons heeft een uur kunnen werken een slimme kleuter van 4 jaar. Zij konden nog niet lezen. Ons werd verteld dat het verschil tussen de twee kinderen was dat de een moeite had om zich lang te concentreren en dat de ander soms moeite had om aan een taak te beginnen. Wij lieten de kleuters kiezen of ze naar een verhaal wilde luisteren en kijken, zelf een verhaal bedenken of dat ze wilde werken met "weetjes" over geboren worden in de lente. Allebei kozen ze voor het laatste.
Ze kregen van ons MIP blad A van Lente. (zie download). Ze vonden het allebei erg leuk dat ze zelf door de QR code te scannen naar het informatie filmpje konden gaan. De één had inderdaad moeite om het hele filmpje van 15 minuten te blijven volgen, de ander juist niet. Wat voor allebei werkte was het knipblad na het filmpje. Het knipblad bestaat uit "sleutel" plaatjes uit het filmpje. Gevraagd werd plaatjes die bij elkaar hoorden bij elkaar te plakken en te vertellen wat zij hadden onthouden en begrepen van de informatie uit het filmpje. Bieden ging dat prima af. Maar degene die zich beter kon concentreren had duidelijk meer meegekregen als de andere kleuter. Die kleuter was daardoor ook eerder klaar. Hem bood ik ook nog MIP blad B van Lente aan (het "rekenblad"). Hij kon nog geen cijfers schrijven, maar hij kon toch uit de voeten met de vraag: welk ei is het goedkoopst, welk ei dan, enz. Hij gaf het aan door achtereenvolgens één streepje, twee streepjes, enz. erbij te zetten. Ook kon hij uitleggen hoeveel goedkope eieren even duur zijn als een duur ei. Tenslotte liet ik hem op het blad met de 26 talenten aankruisen welke talenten hij aan mij had laten zien. En dat waren er heel wat: computerknap, knutselknap, onderzoeksknap, natuurknap en vertelknap!
Het smaakte naar meer zowel bij de kinderen als bij ons. Eén ding werd klontje klaar: voor niet lezers is het werken met een knipblad de beste denkactiviteit die we tot nu hebben kunnen bedenken. Jan en Ans
Reactie plaatsen
Reacties